daysinnepal.blogg.se

Vår resa till Nepal hösten 2013

Berget med stort B

Publicerad 2013-10-19 13:37:57 i Allmänt,

Världens snabbaste uppdatering kommer nu från en kall bergsby i Himalaya. Efter att med nöd och näppe ha överlevt flygresan till världens farligaste flygplats (landningsbanan liknande ICAs parkering och började vid ett stup och slutade i en betongmur som vårt 8-sitsiga plan undvek med ca 30 m...) började Hanna, jag, tre vandringskompisar, tre bärare och guiden Karma den långa trekken mot Everest Base Camp! Tredje dagen är det idag och vi har nått Everestregionens metropol Namche Bazaar som ligger på en bergsvägg 3500 möh, inklämd mellan snötäckta 7000 m-toppar. Idag var det aklimatiseringsdag och det blev en kortare tur upp till 3800 m. Med solen i ansiktet fick vi första glimten av världens högsta berg. Toppen stack fram genom molnen och det var ofattbart att det var den högsta punkten på jorden vi stod och tittade på. Mäktigt, minst sagt. Men närmare ska vi!

Nu fryser fingrarna, varmt är det inte och kallare lär det bli... Tur att jag har en übervarm dunsovsäck, det är min käraste ägodel för tillfället. Imorgon fortsätter färden, wish us luck och håll alla tummar ni har för bra väder! 

Kall kram från Amanda som lever ut en dröm

 Framme på flygplatsen i Lukla
Hängbroarna i Himalaya är inte att leka med. Min filosofi är dock att håller de för yakarna borde de faktiskt hålla för mig med.
Första glimten av Mt. Everest (till vänster) och värdens 4e högsta berg Lohtse (till höger). 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Christina Björndahl

Publicerad 2013-10-20 17:13:27

Vad härligt när drömmar slår in,
man får som en klump i halsen. Njutttttttt! Även om ni fryser lite. Kram på er!

Postat av: Linda Gregow

Publicerad 2013-10-20 18:10:32

Underbart! Själv tycker jag det låter lite läskigt, kanske för att jag har höjdskräck. Njut av livet som nu är att leva i en dröm. Stor kram från oss. Du är väl försiktig!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda, Caroline & Hanna

Välkomna till vår blogg! Den 24e september åker vi, Amanda, Caroline och Hanna, till Nepal för att under 3 månader volontärarbeta på ett flickhem i Gokarna utanför Kathmandu. Här kan ni följa vår spännande resa och se vad vi har för oss. Vi vill jättegärna höra från er så lämna gärna en kommentar, då blir vi glada!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela