daysinnepal.blogg.se

Vår resa till Nepal hösten 2013

Utkast: Oct. 20, 2013

Publicerad 2013-10-20 07:34:22 i Allmänt,

Hallåå

Nu är vi alltså tillbaka sedan ett par dagar från vår lilla minisemester i Pokhara. Riktigt kul att åka iväg ett par dagar och få se lite nya delar av Nepal. Regnet gjorde dock att vi inte riktigt fick se och göra allt som vi hade tänkt, vilket visade sig leda till en rejäl förlust i kassan hehe. Som den turistort som Pokhara är så är den ju givetvis full med massa roliga butiker. Vi har ju faktiskt inte riktigt shoppat något tidigare utan mest bara kollat in utbudet liksom. Så nu kliade det i fingrarna och vi kom tillbaka till Kathmandu nöjdaåglada med proppfulla bagage och utan ett öre kvar i fickan. Vi får ju förresten se hur resan hem till Sverige kommer gå med tanke på allt jag vill köpa med mig. Det kommer ju säkerligen inte vara tre tjejer med lätta bagage och endast ett lager kläder på sig som landar på Arlanda, det är ju något som är säkert...

Bara två dagar efter vi kom hem(som ni ju redan fått se:)) lämnade mina roomies mig här ensam, så det kändes lite konstigt första natten att bryta vår evighetssleepover som pågått i över tre veckor. Men ensam är jag i alla fall inte här, för förutom munkarna som smyger runt överallt så är dels några från barnhemmets förening här samt personer från olika delar av världen som är för att lyssna när munken Pema Dorje föreläser om buddhism här. Så klostrets gesthouse, som varit tomt sen vi kom, är nu helt fullbokat. Även jag har faktiskt varit med och lyssnat på föreläsningarna med Pema och det är riktigt intressant tycker jag, finns mycket inom buddhismen som är tänkvärt. Idag var vi även uppe redan vid halvsex för att tillsammans åka till det kända templet Swayambhunat för att göra offringar och be för Nepal och världsfattigdom. Templet som även kallas för Aptemplet ligger uppe på ett berg med fantastisk utsikt och fullständigt kryllar av apor och jag tycker det var så fascinerande att se hur många människor som tagit sig upp till stupan så tidigt på morgonen med händerna fulla av blommor, ris och ljus för att be, det var verkligen fullt med folk!

Eftermiddagarna de senaste dagarna har annars som vanligt spenderat ute hos tjejerna, riktigt kl att träffa dem nu efter de varit hemma en vecka. Önskar verkligen jag hade haft med mig kameran igår, vi var nämligen och gungade i den stooooora gungan som är uppsatt endast för festivalen. Det är en enorm gunga byggd av bambu som sätts upp lite överallt just under festivalen. Barn (och även gamla tanter fick vi se idag) lyser verkligen av glädje när de gungar! Idag är det ju lördag, så dansuppvisning stod på schemat eftersom Anneli, Eva och Svante som är här på besök inte sett dem innan. Å de är ju så duktiga, blir lika imponerad varje gång jag ser dem! Om jag kan ska jag försöka få upp en liten film någon gång så ni kan få se riktigt nepalesiska folkdanser. Sen så blev ju även jag tvungen att visa mina bästa moves, macarenadansen, för tydligen är jag experten på den dansen och en uppvisning krävdes haha. Men jag fick riktigt fin backup av några av tjejerna(som tydligen övar på den varje dag). Annars har vi målat, busat och såklart kört en favorit i repris, under hökens alla vingar, som här kallas för birdgame och är en riktigt hit!



Pusss å kram på er

p.s. Hörde att det snöat i Sverige, hehe. d.s.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda, Caroline & Hanna

Välkomna till vår blogg! Den 24e september åker vi, Amanda, Caroline och Hanna, till Nepal för att under 3 månader volontärarbeta på ett flickhem i Gokarna utanför Kathmandu. Här kan ni följa vår spännande resa och se vad vi har för oss. Vi vill jättegärna höra från er så lämna gärna en kommentar, då blir vi glada!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela