daysinnepal.blogg.se

Vår resa till Nepal hösten 2013

Everest Base Camp

Publicerad 2013-10-31 10:51:51 i Allmänt,

Tillbaka ”hemma” i Kathmandu igen efter 12 FANTASTISKA vandringsdagar! Inte har de varit lätt; magsjuka, höjdsjuka, låååånga uppförsbackar, frusna tår, iskalla rum och inga duschar är några av de saker vi fått utstå de senaste veckorna MEN VI KLARADE DET! Tidigt i lördags morse stod vi 5530 möh vid Everest Base Camp! Det var en magisk känsla att stå där och tänka att vi inte var långt ifrån världens högsta punkt. I motsats till vad man kanske tror är dock inte själva Base Camp det häftigaste stället att vara på. Det är i princip bara ett stort, KALLT stenfält på en glaciär. På våren och sommaren fylls fältet av hundratals tält då de som ska bestiga berget bor där i månader för att vänja sig vid höjden. Nu var det dock inte säsong för det och vi var alldeles ensamma förutom högen med stenar, böneflaggor, bilder och texter som folk har släpat dit. Alla helt obeskrivliga utsikter över Himalayas fantastiska berg har vi fått längs vägen. Vi var lyckligt lottade och fick från ledens högsta punkt Kala Pathar (5550 möh) se Everest bli blodröd i solnedgången samtidigt som resten av Himalaya bredde ut sig framför oss. Bilderna gör det inte rättvisa...
 
Vi vandrade 5-10 timmar per dag och bodde på tea houses i små Sherba-byar längs vägen. En massa god mat har vi ätit och man kan också tänka sig att vi haft det varmt och gott men det har vi INTE. Det här med isolering existerar inte i det här landet och då det varit -15 grader ute har det också varit det inte. Vi tackar Gud för fleecesovsäckar, dunsovsäckar, varmvattenflaskor, mössor och underställ. Jag hade en himla tur och kände inte av höjden överhuvudtaget på hela vandringen(?), vilket för många kan bli ett problem. Eller jo förresten, jag har aldrig haft så hög puls som efter en 30 m spurt för att komma undan ett stenras på 5400 m höjd... Några i ett gäng vi träffade längs vägen blev tvungna att bli hämtade av helikopter så har man otur kan det gå riktigt illa. Hanna kände av det en del men krigade på och det gick bra. Magsjuka lyckades jag däremot dra på mig en dag. Det ska jag säga er mina vänner, att vara magsjuk hemma är INTE samma sak som att vara det mitt på natten på 5200 m, det är -15 grader ute och toaletten (hålet i golvet) har en plastpåse som fönster... Inte kul.

Som sagt, inte var det lätt men det ska det inte vara att ta sig till Everest Base Camp heller. Det har varit en av de roligaste, jobbigaste, vackraste och framförallt HÄFTIGASTE sakerna jag gjort i mitt liv och har verkligen gett mig blodad tand. Snart igen ska jag tillbaka och då ännu högre. Jag har spanat in flera toppar att bestiga...

Jag orkar inte riktigt skriva mer detaljerat nu, finns alldeles för mycket att skriva om! Här får ni lite bilder i alla fall :) Hoppas att ni har det bra hemma,

 
 

kram från Amanda

 
Framme på flygplatsen i Lukla
 
Start-/landningsbanan...
 
Byn Namche Bazaar
Uppåt mot byn Tengboche från Namche Bazaar
 
Bästa guiden Karma
Hanna är redo för ännu en kall natt.
Fin stupa bland bergen. Tre varv måste man gå runt, det förbättrar karman.
 
Jag och Hanna provar på bärarnas packning. 50 squats klarade vi medan de halvjoggar uppför bergen med väskorna på ryggen..
.
Fantastiska Himalaya
 
Värmande milk tea varje eftermiddag efter en lång dags vandring
Pemba, jag och Sagar bestämde oss för att göra en toppbestigning på en aklimatiseringsdag: hela vägen upp på Nangka Tshan, 5616 möh.
 
Gorak Shep, sista byn innan dagsturen till Base Camp.
 
Solnedgång från Kala Pathar och världens högsta berg i bakgrunden
Solens sista strålar visar vilket berg som är högst!
 
Snart framme.
 
Everest Base Camp!
 
JAAAA!
Dags för lunch i Gorak Shep. Flaggor från världens alla hörn hänger i taket som spår efter alla som varit där.
Jag och Peter (som var med i vårt gäng) äter lunch på vägen ner.
 
Efter 9 1/2 tim vandring är vi såhär pigga... Dimman rullade in och vi höll oss nära bergsväggen sista halvtimman i mörker.
Fantastiskt väder hade vi heeela vägen. Solen var så stark att vissa dagar hade man ont i ögonen trots att solglasögonen var på hela tiden.
 
 

Kommentarer

Postat av: Bea

Publicerad 2013-11-05 21:50:04

Åhh Amanda!! Vad underbart det ser ut! Jag är såå avundsjuk!! Duktiga ni är! Saknar er <3 Puss o kram

Postat av: Christina Björndahl.

Publicerad 2013-11-06 17:25:35

Helt fantstiskt fina bilder.
Förstår om det gav mersmak.
Kram på Er.

Postat av: Elsa

Publicerad 2013-11-07 12:37:04

Hej! Tänkte bara höra om ni åkte med någon organisation eller hur ni har gjort med allt det praktiska? (:

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda, Caroline & Hanna

Välkomna till vår blogg! Den 24e september åker vi, Amanda, Caroline och Hanna, till Nepal för att under 3 månader volontärarbeta på ett flickhem i Gokarna utanför Kathmandu. Här kan ni följa vår spännande resa och se vad vi har för oss. Vi vill jättegärna höra från er så lämna gärna en kommentar, då blir vi glada!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela